Enskilda vägar
Den 4 mars 2024 beslutade Högsby kommun att drift och skötsel av enskilda vägar ska upphöra från och med den 1 juli 2025.
Detta innebär att ansvaret för drift och skötsel återgår till väghållaren. Det vill säga vägsamfälligheten eller de fastighetsägare som använder aktuell väg.
Överlämningen av enskilda vägar har påbörjats. Detta innebär att vägar lämnas över, som är godkända för bidrag och det finns en bildad förening som kan ta över.
Överlämningen ska vara klar 31 december 2027.